09-8943999 מבני פלדה בטכנולוגיה מתקדמת
מאמרים ופרסומים מקצועיים

הרכבת גגות ומניעת קריסה

בגגות אגדים יש תמיד חשש מקריסה צידית. במאמר זה אסביר כיצד ניתן למנוע קריסה זו. אתן דוגמה ספציפית וגם אפרט את דרישות התקן. כמו כן אתן עצות לנוהל הרכבת הגג.

דוגמה לגג דו שיפועי על מבנה מלבני:

 

רקע

לכול קורה הנמצאת בלחיצה יש נטייה לקריסה צידית.

קריסה זו תהיה בניצב לחתך הדק של הקורה.

באגדים החלקים שיש להם נטייה לקריסה צידית אלו הקורות העליונות וחלק מהאלכסונים. ראה פרוט הכוחות באגד זה:

חלקי האגד הנמצאים בלחיצה

הקשחת הגג

הקשחת המישור העליון והתחתון

יש לייצר במישור העליון משטח קשיח שימנע קריסה צידית של הקורות העליונות באגדים. אחת הדרכים היא הקשחה בזיגזג. את האופציה הדרושה יפרט המהנדס המתכנן בתכנית הגג. ההדגמות כאן הן להמחשה בלבד.

כנ”ל לגבי הקשחת הגג במישור התחתון. גם כאן הדרישה לסוג ההקשחה נתונה בידי המהנדס המתכנן את הגג.

המרחק בין מרכזי ההקשחות מפורט בתקן הגגות ת”י 1556 במשוואה זו:

S (m)=16.5 – 0.3xL

S = מרחק בין מרכזי ההקשחות במטרים

L = מפתח האגד (המבנה) במטרים

 

מיקום הקשחות הגג

עדיף למקם הקשחה אחת בכול גמלון ולהוסיף לאורך הגג הקשחות באופן שהמרחק ביניהן לא יעלה על “S” שבנוסחה למעלה.

 

הקשחת האלכסונים

קריסה צידית של האלכסון היא פונקציה של כוח הלחיצה באלכסון ואורכו. במידה והמהנדס דורש את הקשחת האלכסון יש לבצע זאת באופן הבא:

 

הרכבת הגג והקשחה זמנית בזמן הרכבת הגג

גם בזמן הרכבת הגג הקורות העליונות וחלק מהאלכסונים נמצאים בלחיצה כתוצאה מהמשקל העצמי של האגדים. כוחות אלו מטבעם יוצרים כוחות אופקיים שעלולים לגרום לקריסה. קריסה זו נקראת “אפקט הדומינו”.

 

קריסת גג בזמן ההרכבה – אפקט הדומינו

כדי למנוע קריסה זו יש לבצע הקשחות זמניות תוך כדי הרכבת הגג. להל”ן סדר ההרכבה המומלץ:

  1. קיבוע אגד ראשון לקרקע או לנקודה קשיחה. את הקשירה יש לבצע במרווחים של כ 3 מ’. להלן קשירת גג במפתח 12 מ’.
  2. יש לקבע את האגדים במישור העליון והתחתון במרווחים של 3 מ’. ראה נקודות קשירה מסומנות:
  3. נקודות הקשירה באגד – יש למקם את האגד השני והשלישי במקומו  ולחברם לאגד הראשון עם אומגות  מרישים.
    חיבור אגד שני ושלישי לאגד ראשון
  4. לאחר מיקום שלשה או ארבעה אגדים יש להתקין את ההקשחה הקבועה.
  5. התקנת הקשחה קבועה – כמו כן יש להתקין לאורך הגג במישור האלכסונים הניצבים במרווחים של כ 3 מ’  הקשחות עולות ויורדות. הקשחות אלו הן זמניות וניתן לפרקן לאחר סיום הרכבת הגג.
  6. הקשחה זמנית בזמן הרכבת הגג – יש לסיים את הרכבת הגג והרכבת ההקשחות תוך כדי הנחת האגדים במקומם. אין לדחות את התקנת ההקשחות לסוף ההרכבה !!! את ההקשחות מתקינים במרווחים המפורטים בנוסחה למעלה או כנדרש ע”י המתכנן.
  7. בגמר הרכבת הגג יש להתקין גם את הקשחות האלכסונים. הקשחות אלו נדרשות ע”י המתכנן כדי למנוע קריסה צידית של האלכסונים המפורטים בתכניות המהנדס. יש להקשיח רק אלכסונים אלו.
  8. הקשחת האלכסונים – בשלב זה הגג מורכב. ניתן להתקדם ולהניח את הבידוד, האיטום והרעפים. את הרעפים מניחים לסירוגין על כול פאה. מקסימום חיפוי של רבע משטח הפאה בבת אחת.

 

אינג' אילן רביב – יו"ר B-tek

יו"ר ועדת תקינה 1556 (גגות קלים)

מאמרים נוספים בנושא

גג תעשייתי שלד מייטק

גגות העולם החדש – גגות קלים מפלדה

גגות קלים הם גגות פלדה המעוצבים ומוכנים להתקנה קלה ומהירה. משקלם נמוך יותר מסוגים אחרים של גגות, העשויים חומרי גלם כבדים כמו בטון או עץ כבד. לצד זאת, גגות קלים מאופיינים בעמידות ורבגוניות ומתאימים לסוגים רבים של נכסים. המשיכו לקרוא וגלו את כל היתרונות של גגות קלים מפלדה של חברת BTEK. סוגים של גגות קלים […]

בניה ירוקה

כל מה שלא ידעתם על בניה ירוקה בישראל

בניה ירוקה חברות בישראל כשזה נוגע לתחום של בניה ירוקה חברות שונות מציעות את שירותיהן. לכן, חשוב לבחור את החברה הטובה והאיכותית ביותר בתחום של בניה ירוקה בישראל. בחירת חברת בנייה ירוקה כרוכה בבחינה מדוקדקת של מספר גורמים מרכזיים כדי להבטיח שהפרויקט שלכם יתיישר עם נוהלי בניה ירוקה ותקנים סביבתיים.  ראשית, חפשו חברה עם רקורד […]

בניה של מבני פלדה

מהו תהליך בניה של מבנה פלדה?

מבני פלדה הם סמל לחדשנות ויעילות בבנייה המודרנית. מאמר זה מתעמק בתהליך המורכב מאחורי בניית שלד פלדה, שיטה שחוללה מהפכה בתכנון ובבנייה האדריכלית. מהתכנון ועד להרכבה הסופית, כל שלב בתהליך משקף שילוב של חוזק, עמידות וקיימות.   היתרונות של בניית שלד פלדה תעשיית הבנייה מתפתחת ללא הרף ומחפשת שיטות בנייה יעילות יותר, אקולוגיות וחסכוניות יותר. […]