09-8943999 מבני פלדה בטכנולוגיה מתקדמת
מאמרים ופרסומים מקצועיים

הרכבת גגות ומניעת קריסה

בגגות אגדים יש תמיד חשש מקריסה צידית. במאמר זה אסביר כיצד ניתן למנוע קריסה זו. אתן דוגמה ספציפית וגם אפרט את דרישות התקן. כמו כן אתן עצות לנוהל הרכבת הגג.

דוגמה לגג דו שיפועי על מבנה מלבני:

 

רקע

לכול קורה הנמצאת בלחיצה יש נטייה לקריסה צידית.

קריסה זו תהיה בניצב לחתך הדק של הקורה.

באגדים החלקים שיש להם נטייה לקריסה צידית אלו הקורות העליונות וחלק מהאלכסונים. ראה פרוט הכוחות באגד זה:

חלקי האגד הנמצאים בלחיצה

הקשחת הגג

הקשחת המישור העליון והתחתון

יש לייצר במישור העליון משטח קשיח שימנע קריסה צידית של הקורות העליונות באגדים. אחת הדרכים היא הקשחה בזיגזג. את האופציה הדרושה יפרט המהנדס המתכנן בתכנית הגג. ההדגמות כאן הן להמחשה בלבד.

כנ”ל לגבי הקשחת הגג במישור התחתון. גם כאן הדרישה לסוג ההקשחה נתונה בידי המהנדס המתכנן את הגג.

המרחק בין מרכזי ההקשחות מפורט בתקן הגגות ת”י 1556 במשוואה זו:

S (m)=16.5 – 0.3xL

S = מרחק בין מרכזי ההקשחות במטרים

L = מפתח האגד (המבנה) במטרים

 

מיקום הקשחות הגג

עדיף למקם הקשחה אחת בכול גמלון ולהוסיף לאורך הגג הקשחות באופן שהמרחק ביניהן לא יעלה על “S” שבנוסחה למעלה.

 

הקשחת האלכסונים

קריסה צידית של האלכסון היא פונקציה של כוח הלחיצה באלכסון ואורכו. במידה והמהנדס דורש את הקשחת האלכסון יש לבצע זאת באופן הבא:

 

הרכבת הגג והקשחה זמנית בזמן הרכבת הגג

גם בזמן הרכבת הגג הקורות העליונות וחלק מהאלכסונים נמצאים בלחיצה כתוצאה מהמשקל העצמי של האגדים. כוחות אלו מטבעם יוצרים כוחות אופקיים שעלולים לגרום לקריסה. קריסה זו נקראת “אפקט הדומינו”.

 

קריסת גג בזמן ההרכבה – אפקט הדומינו

כדי למנוע קריסה זו יש לבצע הקשחות זמניות תוך כדי הרכבת הגג. להל”ן סדר ההרכבה המומלץ:

  1. קיבוע אגד ראשון לקרקע או לנקודה קשיחה. את הקשירה יש לבצע במרווחים של כ 3 מ’. להלן קשירת גג במפתח 12 מ’.
  2. יש לקבע את האגדים במישור העליון והתחתון במרווחים של 3 מ’. ראה נקודות קשירה מסומנות:
  3. נקודות הקשירה באגד – יש למקם את האגד השני והשלישי במקומו  ולחברם לאגד הראשון עם אומגות  מרישים.
    חיבור אגד שני ושלישי לאגד ראשון
  4. לאחר מיקום שלשה או ארבעה אגדים יש להתקין את ההקשחה הקבועה.
  5. התקנת הקשחה קבועה – כמו כן יש להתקין לאורך הגג במישור האלכסונים הניצבים במרווחים של כ 3 מ’  הקשחות עולות ויורדות. הקשחות אלו הן זמניות וניתן לפרקן לאחר סיום הרכבת הגג.
  6. הקשחה זמנית בזמן הרכבת הגג – יש לסיים את הרכבת הגג והרכבת ההקשחות תוך כדי הנחת האגדים במקומם. אין לדחות את התקנת ההקשחות לסוף ההרכבה !!! את ההקשחות מתקינים במרווחים המפורטים בנוסחה למעלה או כנדרש ע”י המתכנן.
  7. בגמר הרכבת הגג יש להתקין גם את הקשחות האלכסונים. הקשחות אלו נדרשות ע”י המתכנן כדי למנוע קריסה צידית של האלכסונים המפורטים בתכניות המהנדס. יש להקשיח רק אלכסונים אלו.
  8. הקשחת האלכסונים – בשלב זה הגג מורכב. ניתן להתקדם ולהניח את הבידוד, האיטום והרעפים. את הרעפים מניחים לסירוגין על כול פאה. מקסימום חיפוי של רבע משטח הפאה בבת אחת.

 

אינג' אילן רביב – יו"ר B-tek

יו"ר ועדת תקינה 1556 (גגות קלים)

מאמרים נוספים בנושא

בניה מתקדמת

כמה זמן לוקח לבנייה מתקדמת: מההתחלה ועד אכלוס?

תעשיית הבנייה מתפתחת ללא הרף וכוללת שיטות יעילות, בנות קיימא וחסכוניות יותר לבניית מבנים. מבין החידושים הללו, בנייה מתקדמת בולטת כאסטרטגיה יוצאת דופן, בעיקר בהיבט של חיסכון בזמן, שנחשב קריטי בשוק הנדל"ן הדינמי בישראל. בניגוד לשיטות בנייה מסורתיות, הלוקחות זמן רב, בנייה מתקדמת מבוססת על תכנון והזמנת אלמנטים מראש, תהליך עבודה יעיל, חיסכון בזמן ניקיון […]

כיצד בנייה ירוקה תורמת לאיכות הסביבה?

כדי להתמודד עם השפעותיו הצפויות של משבר האקלים, פועלים מיטב הממציאים, המהנדסים והיזמים למציאת פתרונות אפקטיביים, בגל של המצאות שלא פסח גם על ענף הבנייה. מבנים ירוקים – היינו, מבנים בבנייה מתקדמת או בניה ירוקה – נותנים עדיפות לאחריות סביבתית לאורך כל תהליך הבנייה והתפעול ומספקים פתרון חשוב לבעיות שעתידות לפקוד אותנו בעתיד הקרוב מאוד […]

בניה ירוקה

שלבי העבודה של תהליך בנייה ירוקה: הדרך לבנייה בת-קיימא

עם המודעות הגוברת לשמירה על הסביבה, תעשיית הבנייה עוברת לשימוש בשיטות בנות-קיימא. צמצום טביעת הרגל האקולוגית, חסכון במשאבים ואחריות חברתית, כלולים כולם בגישת הבנייה הירוקה. היתרונות של בנייה ירוקה בנייה ירוקה מציעה יתרונות רבים לחברה, לסביבה ולכלכלה. ראשית, מבנים ירוקים תורמים לשימור הסביבה על ידי הפחתת פליטת גזי חממה, מזעור של ייצור הפסולת ושימור משאבי […]